مقاله

ساز پیانو و تاریخچه پیدایش آن در ایران و جهان

ساز پیانو و تاریخچه پیدایش آن در ایران و جهان

سازپیانو یکی از محبوب ترین آلات موسیقی به حساب می آید که لقب ساز مادر را به خود اختصاص داده است. این ساز که در بین موارد زهی و ضربه ای قرار گرفته، از چندین صفحه کلید تشکیل شده است.

به همین دلیل به پیانو،ساز صفحه کلیددار نیز می گویند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که صدا در پیانو چگونه ایجاد می شود. در سازپیانو یک چکش تعبیه شده است که اگر این چکش به سیم های موجود برخورد کند، در آن صورت صدای بسیار زیبایی تولید می شود.

طریقه به حرکت در آوردن چکش نیز، با استفاده از کلیدها و یا کلاویه هایی است که انگشتان بر روی کلید ها به حرکت در می آیند. پدال هایی که در ساز پیانو تعبیه شده اند نیز ایفاگر نقش های بسیار مهمی هستند. به گونه ای که اگر پای نوازنده بر روی پدال سمت راست قرار بگیرد، بعد از برداشتن آن ارتعاش صدا همچنان ادامه دارد.

اگر پا بر روی پدال سمت چپ باشد، در آن صورت صدایی با توان بسیار پایین و خفه ایجاد خواهد شد و در نهایت اگر پا بر روی پدال وسط فشار داده شود، شاهد ایجاد یک صدای ظریف شرن خواهید بود.

تاریخچه ساز پیانو در جهان

اولین ساز پیانو جهان در سال 1709 اختراع شد که فرد مخترع آن ایتالیایی بوده است. بارتولومئو کریستوفری، یکی از نوابغ موسیقی، متخصص ساز هارپسیکورد بود. به همین علت با تغییراتی که درساز به وجود آورد توانست ساز پیانو را اختراع نماید و جنبشی بزرگ در صنعت دست یابد. البته فرم تشکیل شده پیانو، توسط آلمانی ها معرفی گردید و در همان روزهای ابتدایی توانست به موفقیت بالایی دست یابد و افراد بسیاری را به سمت خود جذب نماید.

تاریخچه ساز پیانو در ایران

اولین پیانو در ایران در زمان قاجاریه وارد شد که هدیه ای از طرف ناپلئون بناپارت به فتحعلی شاه بود. ساز پیانوی پیشکش شده پنج اکتاو را به خود اختصاص داده بود. همچنین به دلیل با ارزش بودن آن در خانه  عضدالدوله نگهداری می شد.

همچنین در زمان سلطنت ناصرالدین شاه، نواختن و گوش دادن به صدای پیانو کاری لذت بخش برایش بود. به همین علت در سفری که به اروپا داشت، چندین دستگاه از این ساز را خریداری نمود و با خود به ایران آورد و از خرید پیانو خود لذت برده بود . سپس پس از آن محمد صادق خان سرورالملک به علت تبحری که در نواختن سنتور داشت، توانست به سرعت نواختن سازپیانو را نیز بیاموزد و به عنوان نوازنده در دربار مشغول به کار شود.

استفاده از ساز پیانو به عنوان زیباتر نمودن دکوراسیون

در بسیاری از خانه ها پیانوهای بسیار بزرگ و زیبایی قرار گرفته اند که یک جای مخصوص را به خود اختصاص داده اند. به همین علت تاثیر فوق العاده ای را در زیباسازی دکوراسیون خانه دارند. اکثرا افرادی که به موسیقی علاقه بسیاری را نشان می دهند، در خانه خود چندین مدل ساز موسیقی را نگهداری می کنند که پیانو نیز در بین آن ها قرار دارد و به نوعی فضای خانه خود را شبیه به یک استریو می کنند و از آن ها لذت کافی را می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *