مقاله

تاریخچه گیتار از آغاز تا امروز

تاریخچه گیتار از آغاز تا امروز

 گیتار

گیتار یک ساز باستانی است که می توان تاریخچه آن را بیش از 4000 سال پیش جستجو کرد. بسیاری از نظریه ها در مورد این ساز مطرح شده است و غالباً ادعا می شود که گیتار نوعی رباب یا حتی کیتارای یونان باستان است.

تحقیقات انجام شده توسط دکتر مایکل کاشا در دهه 1960 نشان داد که این ادعاها بیراه هم نیست. وی نشان داد که رباب نتیجه یک خط جداگانه توسعه است و ریشه های مشترکی با گیتار دارد. اما هیچ تاثیری در تکامل آن نداشته است. اجداد بی واسطه گیتار تأثیر عمده ای در ایجاد عود مضراب از عود بی حفره ای داشتند که مورها با خود به اسپانیا آوردند.

تنها شاهد تئوری کیتارا شباهت بین کلمه یونانی “کیتارا” و کلمه اسپانیایی “کویترا” است. دشوار است تصور کنید که چگونه گیتار از کیتارا که نوعی ساز کاملاً متفاوت بود ( چنگ دامان چهارگوش یا لیر) تکامل یافته است. اولین سازهای زهی شناخته شده برای باستان شناسان چنگ های کاسه ای و تنبور است. مردم ماقبل تاریخ با چوب خمیده برای گردن و یک یا چند رشته روده یا ابریشم، چنگهای کاسه ای را با استفاده از پوسته های لاک پشت و کالاباس می ساخته اند.

گیتار چیست؟

برای تشخیص گیتارها از سایر اعضای خانواده تنبور باید تعریف کنیم که گیتار چیست. دکتر کاشا یک گیتار را چنین تعریف می کند: 

  • یک گردن بلند
  •  مضاف
  •  تخته صوتی چوبی مسطح
  •  دنده ها 
  •  پشت صاف اغلب با کناره های تراش خورده

 قدیمی ترین نمایش شناخته شده از سازهایی که تمام ویژگی های اساسی یک گیتار را نشان می دهد حکاکی سنگی است، که در Alaca Huyuk در ترکیه و از یک “گیتار” 3300 ساله هیتی با “یک گردن طناب دار بلند، بالای صفحه صاف، احتمالاً پشت صاف ساخته شده است.

شاید هیچ ساز موسیقی به اندازه گیتار پیشرفت موسیقی را از طریق تاریخ مدرن شکل نداده است. اما تاریخچه خود گیتار چیست؟ چرا این ساز به نماد ژانرهای موسیقی قرن 20 مانند جاز، بلوز و البته راک اند رول تبدیل شد؟ اگرچه بسیاری از تاریخچه اولیه گیتار مشخص نیست .اما سازهای زهی بخشی از زندگی بشر برای هزاران سال بوده است.

قرون وسطای اسپانیا جایی است که تاریخ گیتار برای اولین بار در آن شکل گرفت. اما در قرن بیستم بود که به عنوان یک ساز به خودی خود و به عنوان یک عنصر اصلی تقریباً در ایجاد هر نوع ژانر موسیقی مدرن نقش داشت

.

تاریخچه گیتار

تاریخچه گیتار طولانی و هیجان انگیز است .نه تنها به این دلیل اشکال مختلفی از گیتار که در طول هزاره ها مورد استفاده قرار می گرفتند.گیتار به عنوان عضوی از خانواده سازهای موسیقی به نام آکوردوفون در نظر گرفته می شود. اما با ساخت و تنظیم آن از سایر آکوردوفون ها متمایز می شود. گیتار به طور سنتی از چوب ساخته می شود و با سیم های نایلونی یا استیل تار می شود. 

بلکه بخاطر مخترعین مهمی که نحوه تعامل ما با گیتارها را امروز شکل داده اند. امروز می توانیم نتیجه بگیریم که مشخص شده تقریباً در هر جامعه ای در طول تاریخ از تنوعی از این ابزار استفاده کرده است. تاریخچه گیتار به یک معنا تاریخ کل بشریت مدرن است. با ریشه هایی که تقریباً چهار تا پنج هزار سال پیش تا تولد تمدن مدرن در بین النهرین باستان پیش می رود. تأثیر ابزارهای موسیقی به ما توانایی ایجاد سنت های بی شماری را می دهد. در میان بسیاری از سازها گیتارهای زهی و چنگ سفر خود را از خاورمیانه و ایران به چهار گوشه جهان آغاز کردند.

و به نیاکان ما این امکان را داد تا تاریخ گیتار و موسیقی مدرن را تحت تأثیر قرار دهند. ریشه های تاریخ مدرن گیتار اروپا از زمان سلطنت روم باستان آغاز شد که سازهای زهی یونانی Chitara را در آن گنجاندند. 

 

حقایق تاریخچه گیتار

تأثیرات جدیدی که در زمان رنسانس اتفاق افتاد، هنگامی بود که اروپا سرانجام به دوره انزوا پایان داد و شروع به تعامل با آسیا و آفریقا کرد. ویهوئلا، گیتار ریشه اسپانیایی بود که به عنوان پایه ای از جنبش رنسانس و باروک بود. که در آن نه تنها گیتار توسط بسیاری دیگر سازهای زهی به عنوان یك كمك كننده “ریتم” در نظر گرفته می شدند. به محض کم شدن محبوبیت ویولن، یک گیتار آکوستیک مدرن که امروزه می شناسیم و از آن استفاده می کنیم توسط دستان لوتیر و گیتاریست با استعداد اسپانیایی آنتونیو تورس ژورادو (1817 – 1892) معرفی شد.

طرح های وی از گیتارهای صوتی امروزه به عنوان پایه و اساس هر “گیتار آکوستیک مدرن” که در سراسر جهان نواخته می شود قلمداد می شود. با قرن بیستم گسترش الکترومغناطیسی رخ داد که عمیقا بر چشم انداز تاریخ گیتار مدرن تأثیر گذاشت. معرفی گیتارهای برقی در دهه 1930 و محبوبیت باورنکردنی آنها در دهه 1950 توسط بسیاری از نوازندگان راک گیتارها را به اوج محبوبیت خود رساند.

امروزه پس از 2000 سال استفاده گسترده در سراسر جهان، گیتار یکی از دو ساز محبوب موسیقی در جهان (همراه با پیانو) است که می تواند الهام بخش نسل جدید موسیقی باشد.

 

تاریخچه اولیه گیتار

تصاویری از سازهای زهی در حکاکی هایی با قدمت بیش از 3000 سال وجود دارد که مربوط به امپراتوری های بین النهرین و بابل است. کلمه مدرن “گیتار” احتمالاً از واژه یونان باستان κιθάρα (کیتارا) آمده است. بدون شک سازهای زهی قبل از تاریخ ثبت شده وجود داشته اند. اکثر دانشمندان بر این عقیده اند دو ساز که بیشترین سهم را در تاریخ گیتار داشتند عود اروپایی و ساز عربی بنام عود بودند.

 

رباب و عود 

لوت پشتی خمیده داشت و به اشکال و اندازه های گوناگونی در می آمد، یا دارای 4 یا 5 دوره بود و اغلب با یک پر پرز کوک می شد. صدها سال یک ابزار محبوب بود و از مصری ها به یونانی ها سپس به رومی ها که آن را در سراسر اروپا معرفی کردند منتقل شده بود.

 

لوت (آلود ، عود)

مورها عود را به اسپانیا آوردند. تنبور در کشورهای عربی مسیر دیگری از توسعه را در پیش گرفت و نسبت های آن تغییر کرد. اروپایی ها فرتهایی را به عود افزودند و آن را “عود” نامیدند. این از عربی “الود” (به معنای واقعی کلمه “چوب”) از طریق نام اسپانیایی “لاد” گرفته شده است.

عود به عنوان ساز گردن کوتاه با بسیاری از تارها، بدنی بزرگ به شکل گلابی با پشتی بسیار طاقدار و یک چوب سرتاسری ظریف و زاویه دار تعریف می شود. هنگامی که مورها در سال 711 به جنوب اسپانیا حمله کردند، آنها عود را به همراه خود آوردند.

این اجداد مشترک با سازهای زهی اروپا بود و مانند رباب دارای بدنی گرد بود و گردن آن کوچکتر بود. هر دو ساز مورس و سبک نواختن عربی در موسیقی قرون وسطایی و در نهایت تاریخ گیتار نیز اثری قابل توجه برجای گذاشت. با پایان دوره رنسانس، رباب تکامل یافته بود و اغلب تا 20 یا 30 رشته داشت. در اسپانیا سازهای فرتونی با شبح منحنی آشنا گیتار مدرن در حدود قرن 15 و 16 شروع به ظهور کردند.

سرانجام گیتار باروک به عنوان رایج ترین ساز جایگزین عود شد. 

از گیتار چهار ، پنج تا شش سیم

همانطور که دیدیم اجداد گیتار امروزی از مصر و بین النهرین به اروپا آمده اند. این سازهای اولیه معمولاً دارای چهار سیم بودند. کلمه “گیتار” از “چارتار” پارسی قدیم گرفته شده است که در ترجمه مستقیم به معنای “چهار سیم” است.

بسیاری از این سازها و تغییراتی از سه تا پنج سیم را می توان در نسخه های خطی مصور قرون وسطایی و در کلیساها و کلیساهای جامع از زمان روم تا قرون وسطا مشاهده کرد. گیتارهای اولیه بندرت دارای گردنی با بیش از 8 فرت بدون بدن بودند اما با تکامل گیتار، این مرحله ابتدا به 10 و سپس به 12 فرت به بدن افزایش یافت. گیتار مدرن “کلاسیک” هنگامی شکل گرفت که سازنده اسپانیایی آنتونیو تورس در سال 1850 اندازه بدنه را افزایش داد، نسبت های آن را تغییر داد و الگوی مهاربندی برتر “فن” انقلابی را ارائه داد.

طراحی او باعث بهبود صدا و فرافکنی ساز شد و خیلی زود تبدیل به استاندارد ساختاری پذیرفته شد که اساساً تا به امروز بدون تغییر و بدون چالش باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *